Ellis Smit Producties - Polderland 99 - 1112 RJ Diemen

020 695 43 63 - 06 402 42 855 - info@ellissmitproducties.nl

© 2016 designed by Loek Muijsenberg, Artimouse

Pianoduo

Wyneke Jordans & Leo van Doeselaar

Nadat ze bij Jan Wijn aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam hun diploma Uitvoerend Musicus behaalden, zijn Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar niet meer weg te denken van de Nederlandse concertpodia. Als quatre-mainsduo, als duo op twee piano's en in samenwerking  met ensembles als  de Slagwerkgroep Amsterdam, het Nederlands Kamerkoor, het Berliner Philharmonischer Chor, Quink, het Barokorkest van de Nederlandse Bachvereniging , Anima Eterna en verschillende Nederlandse Symfonie-orkesten hebben ze zich sinds 1977 ontwikkeld tot een hechte eenheid.  
Concertreizen voerden hen door Europa, de Verenigde Staten, Rusland en Azië. Ze waren het eerste quatre-mainsduo met een tournee door China (2005 en 2006).
Van hun spel worden regelmatig  opnamen uitgezonden voor radio en televisie. In 1985 ontvingen zij de Publieksprijs van de Sonesta Koepelzaal te Amsterdam en in 2006 werden zij vanwege hun grote verdiensten voor de Franse muziek door het genootschap ‘Arts-Sciences-Lettres’ te Parijs onderscheiden met een zilveren medaille. 
 Zij vervulden gastdocentschappen aan diverse Nederlandse conservatoria. Leo van Doeselaar is daarnaast als orgeldocent verbonden aan de Universität der Künste in Berlijn. 
Behalve aan het grote repertoire voor piano à quatre mains en twee piano's besteedt het duo ook aandacht aan Nederlandse muziek en aan de vele goede bewerkingen van oorspronkelijk voor andere instrumenten geschreven composities.
Het pianoduo realiseerde vanaf 1983 een reeks grammofoonplaten en cd's voor het label Etcetera Records. In deze serie verschenen de complete muziek voor piano à quatre mains van Erik Satie, de Legenden, op. 59 van Antonin Dvorak en de complete muziek voor piano à quatre mains van Maurice Ravel. 
Naast deze aktiviteiten specialiseerden Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar zich in het bespelen van de fortepiano. Onder leiding van Malcolm Bilson en Jos van Immerseel richtten zij zich vooral op het rijke repertoire van de eerste Weense School.
Als fortepianoduo gaven zij recitals en masterclasses op gerenommeerde festivals als het Oude Muziek Festival in Utrecht, het Festival van Vlaanderen, Antverpiano, het York Early Music Festival, de Berliner Tage für Alte Musik, het Festival van Saintes, het Festival van San Antonio (U.S.A.) en het Early Music Festival te Moskou. 

 
Van hun gezamenlijke spel op historische piano's verschenen tot nu toe zes opnames: met werken van Franz Schubert, met een anthologie van vierhandige Nederlandse pianomuziek, een cd met een compilatie van 2 BBC-opnamen met werken van Beethoven, Schubert, Mendelssohn, Schumann en Brahms, gespeeld op drie verschillende historische instrumenten uit de collectie van Edwin Beunk en de twee meest recente cd’s uit 2009 en 2015 met resp. het integrale vierhandige oeuvre van Beethoven, gespeeld op een Lagrassa (Wenen, 1815) en de door MDG in 2015 uitgebrachte cd met op een Erard gespeelde vierhandige werken van Schumann en Brahms.

Hun cd-opname op een eeuw oude Bechstein-vleugel laat 2 Brandenburgse Concerten en de 3e Suite van Joh.Seb.Bach horen in de vierhandige bewerking door Max Reger. Ter ere van hun 25-jarig jubileum als pianoduo kwam in 2002 eveneens op Challenge Classics een cd uit met Franse 4-mainsmuziek onder de title ‘Bric-à-brac’.
   

Deze cd’s kregen in de landelijke pers lovende kritieken:
“...voorbeeldige uitvoering...”  (de provinciale dagbladen),

“Jordans en van Doeselaar  spelen gaaf, muzikantesk  en sprankelend”  (Trouw, Christo Lelie) ,

“  ...magnifieke, feestelijke , ontroerend mooie muziek, zeker ook door het  mooie spel en de speelvreugde van het pianoduo Jordans/van Doeselaar”  (Luister,Leo Samama) ,

“ ..   Van Doeselaar /Jordans tillen deze  bewerkingen met hun  aanstekelijke  musiceren ver boven het museale uit.” (Telegraaf, Thiemo Wind),

“.....Ook de cd , die  het - als altijd - voortreffelijke pianoduo Jordans en van Doeselaar  volspeelde  met Bachbewerkingen van de hand van niemand minder dan Max Reger mag er wezen.”  (Volkskrant, Hans Heg),

“....een prachtig staaltje samenspel door van Doeselaar en Jordans, die hier als één persoon met vier handen lijken te spelen”   (Luister), ” Jordans  en van Doeselaar staan voor ademend en zeldzaam organisch samenspel, zij bewijzen zich op deze cd als een zilveren pianoduo dat tot in de kleinste finesses op elkaar is ingespeeld” (NRC, Mischa Spel) en “Een complete dierenoptocht van Saint-Saëns krijgt vleugels onder de vier handen van Jordans en van Doeselaar: het is een beestenboel vol verrukkingen." (Volkskrant, Frits van der Waa)

 

Over hun laatste cd (Schumann in 2015) werd ondermeer het volgende geschreven: “Dankzij de onverwachte glansplekjes en timbre-toverkunstjes die Jordans en Van Doeselaar met hun vederlichte en transparante spel onthullen, is het resultaat uitgesproken aangenaam.” (Volkskrant, Frits van der Waa)
“Duo demonstreert benefit van krap 40 jaar samenspel in tot verbeelding sprekende Schumann, met Bilder aus Osten als hoogtepunt”. (NRC, Mischa Spel)
“Meteen vanaf de eerste inzet word je als luisteraar betoverd. Alles aan deze cd is top” (10 van ‘Luister’)
 

download programma